Wat is betaling met iDEAL?
No hassle, no delay – just fast, secure payments straight from your bank. Trusted by millions in the Netherlands, iDEAL makes your payment stress-free whether you pay the full annual amount or monthly premiums. iDEAL is a popular Dutch payment method that allows you to pay directly through your own bank. At checkout you will be redirected to your banking app or online banking to approve the payment. The amount is debited instantly, and we receive a real-time confirmation
Kan ik iDEAL gebruiken als ik geen Nederlandse bankrekening heb?
Nee, iDEAL is alleen beschikbaar voor klanten met een bankrekening bij een van de deelnemende Nederlandse banken. Woon je niet in Nederland, kies dan een andere betalingsmethode zoals een creditcard.
Wat is SEPA Direct Debit en hoe werkt het?
Met SEPA Direct Debit geef je ons toestemming om betalingen automatisch van jouw bankrekening binnen de EU af te schrijven. Je hoeft alleen je IBAN in te vullen en de machtiging te bevestigen. Daarna wordt het bedrag vanzelf van je rekening afgeschreven.
Wanneer wordt de betaling van mijn rekening afgeschreven?
De betaling wordt doorgaans 1 tot 2 werkdagen na het afsluiten van je rekening afgeschreven. Je ontvangt hier vooraf een bericht over.
Welke creditcards kan ik voor de betaling gebruiken?
Je kan VISA, MasterCard/Maestro, American Express-kaarten gebruiken, en sommige VISA Electron-kaarten. Naast betalingen met je creditcard, is het ook mogelijk om te betalen met digitale wallets (Google Pay, Apple Pay).
Welke bankkaarten zijn geschikt voor online betalingen?
Alle kaarten van VISA, MasterCard/Maestro, AMEX die door de uitgevende bank zijn geautoriseerd voor online betalingen. Betalen is ook mogelijk met webkaarten die speciaal voor online gebruik zijn ontworpen.
Kunnen loyaliteitskaarten gebruikt worden om te betalen?
Kaarten van winkels of providers met loyaliteitspunten kan je niet gebruiken om online te betalen.
Kan ik betalen met co-branded kaarten?
Kaarten met co-branding die geschikt zijn voor online betalingen en gebaseerd zijn op MasterCard of VISA kunnen worden gebruikt.
Hoe werkt het online betalingsproces bij de bank?
Nadat je aan de kassa op onze website je betalingsmethode hebt gekozen, wordt de betaling gestart. Je wordt dan doorgestuurd naar de veilige betaalpagina van Mollie. Om de betaling te voltooien moet je je kaartgegevens invoeren, bijv. voor iDEAL of je creditcard het nummer en de vervaldatum, plus de 3-cijferige code achteraan op de kaart. Zodra de betaling is gestart, controleren we direct of alles klopt. We kijken of de gegevens echt zijn, of er genoeg geld is en of je niet boven je maximale aankoopbedrag komt. Als alle gegevens correct zijn, wordt de transactie voortgezet en onmiddellijk uitgevoerd.
In welke gevallen kan een transactie mislukken?
Problemen met iDEAL of SEPA Direct Debit:
- Niet genoeg geld: Er staat niet genoeg geld op je bankrekening om de betaling te doen.
- Betaling afgebroken: Je hebt het browservenster gesloten of de betaling afgebroken tijdens het proces van je bank.
- Tijd verlopen: Je deed te lang over het bevestigen van de betaling, waardoor de sessie is verlopen.
- Technische problemen bij de bank: Er zijn tijdelijk storingen of technische problemen bij jouw bank of hun online bankomgeving.
- Verkeerde bank gekozen: Je hebt de verkeerde bank geselecteerd of probeerde een bank te gebruiken die iDEAL niet ondersteunt.
- Geen internetverbinding: Je internetverbinding viel weg tijdens het betaalproces.
Problemen met Creditcard:
- Problemen met je kaart of rekening: Je hebt niet genoeg kredietlimiet voor de aankoop, of je hebt je dagelijkse/maandelijkse transactielimiet overschreden. Je kaart is verlopen, geblokkeerd of nog niet geactiveerd.
- Verkeerde gegevens ingevuld: Je hebt een verkeerd kaartnummer, CVV-code of vervaldatum ingevoerd. Ook een verkeerd factuuradres of het gebruik van een niet-ondersteunde kaart (zoals Diners) kan een reden zijn.
- Beveiligings- en fraudecontroles: De 3D Secure verificatie is mislukt (bijvoorbeeld via sms, app of vingerafdruk), of de transactie is als verdacht gemarkeerd (je bank heeft de betaling geblokkeerd omdat deze een fraudewaarschuwing gaf).
- Technische problemen bij ons of de betaaldienst: De betaalverwerker of betaalpoort is tijdelijk niet beschikbaar.
Wat moet ik doen bij een mislukte betaling?
Elke transactie krijgt altijd een identificatiecode en we raden aan om deze te noteren. Als de transactie tijdens de betaalpoging door je bank wordt geweigerd, neem dan contact op met je bank.
Waarom moet ik bij een mislukte betaling contact opnemen met de bank?
Tijdens het verificatieproces informeert de uitgevende bank de bank van de handelaar (aanvaardende bank) of de transactie kan worden uitgevoerd. De aanvaardende bank mag geen vertrouwelijke informatie doorgeven aan een klant van een andere bank; alleen de bank die de kaarthouder identificeert heeft dat recht.
Wat betekent het als ik een sms van mijn bank heb ontvangen over het gereserveerde/vastgezette bedrag, maar de handelaar/dienstverlener me informeert dat de betaling mislukt is?
Dit kan gebeuren als de kaartverificatie plaatsvindt op de betaalpagina, maar je niet terugkeert naar de website van de verkoper/dienstverlener. In dat geval is de transactie onvolledig en wordt deze automatisch als mislukt beschouwd. In dergelijke gevallen wordt het bedrag niet van je kaart afgeschreven en de reservering vrijgegeven.
Na de betaling waarschuwde mijn browser dat ik de veilige omgeving verlaat. Is mijn betaling dan nog veilig?
Het betaalproces loopt via een veilige, versleutelde verbinding (HTTPS met minstens TLS 1.2). Dit zorgt ervoor dat je betaling helemaal veilig is. Nadat de betaling is afgerond, ga je terug naar de website van de verkoper. Als die website zelf niet versleuteld is (dus geen HTTPS gebruikt), zal je browser je waarschuwen dat je de veilige omgeving hebt verlaten. Dit is echter geen gevaar voor de veiligheid van je betaling. De betaling zelf is dan al veilig verwerkt.
Wat betekent de CVC2/CVV2-code?
Voor MasterCard heet het de Card Verification Code (CVC2), en voor Visa is het de Card Verification Value (CVV2). Dit is een code op de magneetstrip van je creditcard die wordt gebruikt om de echtheid van de kaart te controleren bij online aankopen. Bij MasterCard en Maestro kaarten zijn dit de laatste drie cijfers van de cijferreeks op de achterkant van de kaart. Deze code is nodig wanneer je online betaalt.
Wat betekent Verified by Visa?
In het Verified by Visa-systeem kiezen geregistreerde Visa-kaarthouders een wachtwoord bij de uitgevende bank om zich te identificeren tijdens online aankopen, om beschermd te zijn tegen ongeoorloofd gebruik van Visa-kaarten. Mollie aanvaardt kaarten uitgegeven binnen het Verified by Visa-systeem.
Wat betekent Mastercard SecureCode?
In het Mastercard SecureCode-systeem kiezen geregistreerde Mastercard/Maestro-kaarthouders een wachtwoord bij de uitgevende bank om zich te identificeren tijdens online aankopen, om beschermd te zijn tegen ongeoorloofd gebruik van Mastercard/Maestro-kaarten. Mollie aanvaardt kaarten uitgegeven binnen het Mastercard SecureCode-systeem.
Wat betekent de UCAF-code?
Dit is voor MasterCard/Maestro-kaarten een unieke code die je soms ontvangt van je uitgevende bank. Als je er geen hebt ontvangen, mag je dit veld open laten.
Hoe lang duurt het voordat mijn betaling is verwerkt?
Betalingen met iDEAL en SEPA Direct Debit vinden onmiddellijk plaats. Betalingen met creditcards kunnen 2-3 dagen in beslag nemen.